Pacjenci coraz częściej zwracają uwagę na brak komfortu związany z długim czasem oczekiwania w kolejce do rejestracji. Wielu z nich deklaruje, że chciałoby mieć możliwość umówić się na wizytę online lub telefonicznie, dzięki czemu mogliby zaoszczędzić dużo czasu. Również przychodnie coraz lepiej rozumieją potrzeby pacjentów i wybierają zaawansowane technologicznie rozwiązania, które zwiększają ich konkurencyjność na rynku.
Umówienie się na wizytę do lekarza rodzinnego może odbyć się osobiście lub telefonicznie, a nawet za pośrednictwem osoby trzeciej, co jest szczególnie często wykorzystywane, kiedy rodzice rejestrują dzieci lub kiedy bliscy dbają o umówienie wizyty dla osób starszych. Niektóre przychodnie wyposażone w system zdalnej rejestracji umożliwiają również umówienie się na wizytę drogą elektroniczną, czyli online. Jeżeli jesteś osobą ubezpieczoną, przysługuje Ci prawo do skorzystania z opieki medycznej w ramach refundacji Narodowego Funduszu Zdrowia. Dzięki temu nie musisz płacić za konsultację lekarza, ale w realiach polskiego rynku medycznego, często kończy się to długim czasem oczekiwania na wizytę – zwłaszcza w przypadku specjalistów. Do lekarza rodzinnego oraz ginekologa możesz umówić się, nie posiadając skierowania, natomiast wizyty u pozostałych specjalistów, jeśli mają odbyć się „na NFZ”, muszą być umotywowane skierowaniem.
Sytuacje zdrowotne osób umawiających się na wizytę do lekarza często wymagają, by rejestracja pacjentów uwzględniała stan zdrowia i priorytetowość problemu. W większości przypadków pacjent kontaktujący się z placówka medyczną zostanie umówiony do lekarza rodzinnego na pierwszy wolny termin – czasami tego samego dnia, w którym się umawia, a czasami w przeciągu kilku najbliższych dni roboczych. Istnieją jednak sytuacje, w których pacjenci potrzebują natychmiastowej konsultacji z lekarzem, ze względu na swój stan zdrowia. W takich przypadkach medycy mogą zadecydować o udzieleniu pacjentowi świadczenia w dniu zgłoszenia się do lekarza – ważne jednak, aby pamiętać, że pracownik rejestracji nigdy nie może podjąć takiej decyzji samodzielnie. Jeśli więc jesteś w trudnej sytuacji zdrowotnej i potrzebujesz kontaktu z lekarzem, pamiętaj, że pracownik rejestracji, z którym skontaktujesz się telefonicznie lub spotkasz w przychodni, będzie musiał zapytać przedstawiciela zawodu medycznego o stanowisko.
Odpowiadanie na potrzeby pacjentów jest bardzo ważne. Jeśli zajmujesz się prowadzeniem placówki medycznej lub zarządzaniem rejestracją w niej, postaraj się, by pacjenci mogli kontaktować się z Wami za pomocą wielu platform i środków przekazu. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zatrudnienie dodatkowych pracowników, obsługujących linię telefoniczną, skorzystaj z pomocy takich firm jak medycznarejestracja.pl, które zrobią to za Ciebie. Pamiętaj, że możliwość skontaktowania się z lekarzem w stanie zagrożenia zdrowia lub życia jest niezwykle ważna nie tylko ze względu na budowanie konkurencyjności Twojej placówki na rynku medycznym, ale przede wszystkim – ze względu na dobro pacjentów. Już dziś zadbaj, by żadna osoba, która potrzebuje pomocy, nie została jej pozbawiona.
Zdjęcie główne: pexels.com/Gustavo Fring